Pere Antoni Pons comenta «Mots, drings, sons: Iniciació a la poesia de Bartomeu Fiol»
Si la singularitat és una de les característiques més
valuoses que pot tenir un creador, no hi ha dubte que Bartomeu Fiol va
ser un poeta de primeríssima categoria. Nat a Palma el 1933 i mort a la
mateixa ciutat el 2011, l’obra poètica de Fiol -reunida en
quatre volums publicats per Proa- s’alça com una muntanya abrupta,
esquerpa i imponent, impossible de passar per alt i de confondre amb cap
altra, enmig del panorama de la poesia catalana moderna. Fins i tot els
lectors que no l’han llegit a fons, en tenen prou amb un parell de
versos per reconèixer un poema de Fiol, sempre caracteritzats per
eufonies desafiadores, per un poliglotisme riquíssim, per unes
reflexions banyades de lucidesa pessimista i per soprenents esquitxos
d’estrepitosa ironia.
Des que publicà el primer llibre, Calaloscans
(l’any 1966), Fiol també ha tingut fama de ser un poeta obscur.
Difícil. És justament per posar una mica de llum sobre la seva obra, i
també per donar-la a conèixer a les noves fornades de lectors, que els
estudiosos de la literatura Antoni Nadal i Roberto Mosquera han escrit Mots, drings, sons. Iniciació a la poesia de Bartomeu Fiol.
Publicat per Documenta Balear, l’assaig de Nadal i Mosquera és una
exploració de les característiques centrals de l’obra fioliana. “Des
d’un punt de vista formal”, diuen els autors, “la poesia de Bartomeu
Fiol s’allunya dels motlles establerts, de l’ortodòxia, de la norma i de
les retòriques”, i és el resultat alhora “d’una recerca en el
llenguatge i a través del llenguatge”.
Poeta de múltiples recursos
D’entre els múltiples recursos retòrics i intel·lectuals utilitzats
per Fiol a l’hora de donar cos a la seva veu poderosa, Nadal i Mosquera
destaquen l’ús de “les cacofonies, les dissonàncies i els neologismes,
les rimes internes, el diàleg, la varietat de registres, els hipèrbatons
violents, la fragmentació del discurs, la construcció de mites com el
de Cavorques, la ironia i el distanciament, i per damunt de tot la
indagació de la realitat per mitjà del poema, font de coneixement”. A
l’hora d’inserir Fiol dins d’una certa tradició poètica, Nadal i
Mosquera s’inclinen per dos dels corrents estètics més agressivament
subversius i enriquidors de la modernitat: “l’expressionisme i
l’avantguardisme”.
Un dels aspectes de la personalitat literària de
Fiol en què més incideixen Antoni Nadal i Roberto Mosquera és el seu
compromís. Aclareixen, però, que no és un compromís estrictament
ideològic. “Fiol va ser un franctirador dissident i aprenent de poeta
heavy -gens amic, per tant, de compromisos i complicitats-, que es va
mantenir tothora al marge de grups, capelletes i gangs (manllevam mots
seus)”, diuen. A més, recorden una reflexió que va escriure al seu
dietari Entre Cavorques i Brandenburg (Editorial Moll, 2011), on
afirmava: “Estic totalment d’acord que la praxi poètica, l’acció
poètica, no és mai subordinable a cap compromís polític. Una poètica
nacionalista és un desbarat. La parenta pobra o rica sols és
subordinable a la veritat”. El compromís de Bartomeu Fiol, per tant, era
més una qüestió d’actitud que de política, i sobretot tenia a veure amb
la recerca radical de la veritat -una veritat gens dogmàtica, sovint
fugissera, sempre plena de clarobscurs i terboleses i, en ocasions,
contradictòria.
En un dels seus poemes més coneguts, del llibre La comunió dels sants o els morts ho callam tot,
Fiol fixava una mena de poètica, i explicitava la seva convicció que la
poesia -la millor poesia- és sempre autònoma de la voluntat del poeta.
Escrivia: “Si volem fer més entenedors els nostres textos / no tenim
gens fàcil fer-los la clenxa. / Al capdavall han de ser ben autònoms / i
el que han de dir diran, no el que volem”.
Obra preeminent
Nadal i Mosquera apunten que, més enllà de qui fos l’autor vertader
dels poemes fiolians -ell mateix o la poesia parlant a través d’ell-,
l’obra de Fiol ocupa un lloc molt destacat en la literatura catalana
moderna: “a cavall de les generacions mallorquines del 50 i el 70, al
costat de Miquel Bauçà”, i exercint una notòria influència “en molts
poetes de les generacions més joves”.
-
a
a
-
He vivido muchas vidas.
A sus 88 años, Miquel Julià ha publicado sus memorias 'En línea recta'
-
Les Edicions Documenta Balear expressam el sentiment de condol pel traspàs del nostre col·laborador i amic Climent Garau, que ens va honorar l'any 2011 amb la publicació de les vivències, anècdote ...
-
-
Presentació del llibre Inversors, banquers i jueus: Les xarxes financeres a la corona d’Aragó (s. XIV-XV), editat pels doctors Pau Cateura, Jordi Maíz i Lluís Tudela Dia: dijous, 18 de ...