El nou triumvirat per a la Il·lustració
Menorca ha viscut aquest cap de setmana una projecció pública molt
plausible, i en especial lenitiva. És de les que a mi em conforten. Si
voleu, pot haver estat més tost limitada, però tanmateix perfectament
edificant. Em fa l'efecte que ens ha arribat en un moment en què es feia
força vital després de travessar un dimarts negre en els sumaris
periodístics d'Espanya. Ja se sap que, en el nou i vell periodisme que
fatalment s'acostuma de practicar, un lloc minúscul com ara el meu
niell, abandonat en mar, només pot aspirar a una embosta de notorietat
estatal en forma de quotes de ràdio i de telediaris (i columnes i fotos
sobre el paper premsa) si hi tenen lloc fets hòrrids -dit ara més o
menys, sense pretendre al·lusions concretes. És ben bé per aquesta
mòrbida veritat mediàtica -un polsim macabra- que, entretant, a mi m'ha
conhortat l'amor patri que la meva oblidada illa s'hagi fet present a
l'Espai Mallorca del carrer del Carme de Barcelona. Va succeir divendres
a la tarda, amb ocasió del bateig editorial de l'estudi La Il·lustració a Menorca. N'és autora la meritíssima investigadora Josefina Salord.
Afirmen
els entesos que, en el camp de la recerca, el més ardu i complex és
aconseguir textos de síntesi, alhora eficaços per a la divulgació. Es
comprèn de seguida, perquè, abans de produir la compilació, calen
gavadals -sovint anys a manats- de treballs parcials, de monografies,
d'estudis diacrònics i de lentes reconstruccions del trencaclosques del
passat, ara aprofitant aniversaris, ara convocant seminaris
d'especialistes. Idò és exactament el que ha succeït ara amb la
publicació de la síntesi que Josefina Salord ofereix a la bibliografia
cultural menorquina -i catalana tota- dels nostres dies. Editada dins la
col·lecció Documenta Balear, la circulació de la qual mai no l'agrairem
prou a David Ginard, ens hi descriu les coordenades rigoroses i
completes de la Il·lustració. Val a recordar que, per a Menorca, aquells
moments de les acaballes del XVIII i primera tombada del XIX van
suposar atènyer el període cultural més excel·lit i de fruits més
ubèrrims que els segles anteriors junts.
Partint de la llengua
catalana com a denominador comú i normal, l'illa escriurà pàgines
brillants, antològiques, de producció literària i teatral; de poètica i
de traduccions dels noms francesos, castellans i italians d'allò més
conspicus; d'assaig lingüístic, lexicogràfic i gramatical, etcètera. El
treball de la professora, per tant, haurà d'actuar de far per mantenir
il·luminats els densos i voluminosos perfils d'una costa que havia romàs
a les fosques fins que la nostra generació d'ara mateix ha començat a
estirar dels fils de seda ocults.
La Il·lustració com a edat
d'or de la cultura menorquina -i per tant, catalana- ha estat
topografiada, diríem, amb tres corbes de nivell successives. Encarnà la
primera el dramaturg neoclàssic i poeta Joan Ramis i Ramis; continuà amb
el gramàtic soberg Antoni Febrer i Cardona; i es clogué amb el
traductor Vicenç Albertí i Vidal. I tot plegat, sense menystenir, ben al
contrari, la figura de descoberta recent de la mà personal de la
mateixa professora Salord, Joana de Vigo i Esquella, qui, a la
individual qualitat il·lustrada, encara hi suma la condició de dona. Ben
garbellat, quan inserim aquestes coordenades en l'hora cultural
catalana, resulta que s'hi fa, poderosament, el contrast: la decadència
en la cultura catalana continental, a la vora d'un esplendor menorquí
ben vigorós.
Havia estat l'esforç un bon punt isolat del
catedràtic Jordi Carbonell qui, l'any 1964, cridà l'atenció dels
cenacles acadèmics i d'història literària sobre el fenomen que s'havia
produït a Menorca. No dubtà a imposar-li la denominació de període
menorquí de la literatura catalana. Ho encertà de ple, metodològicament
parlant. Haguérem d'esperar, però, vint anys llargs per tal d'aquilotar
una necessària polifonia. Si la Il·lustració a l'illa, com he dit,
s'articula en tres generacions, el seu estudi sistemàtic, sòlid i ben
acoblat que avui aplaudim, també s'ha assolit gràcies a un triumvirat
essencial i magnífic: Carbonell, Maria Paredes i, no cal dir-ho,
Josefina Salord, ànima viva, robusta de tot plegat, abans i ara. Sempre.

La il·lustració a Menorca
Salord Ripoll, Josefina
Menorca destacà dins el marc de la cultura catalana entre el darrer terç del segle XVIII i el primer del XIX amb un vast programa de signe europeu